درباره اوتیسم بیشتر بدانیم!
میخواهیم از آن نقطه اول برایمان بگویید؛ از نقطهای که یک خانواده دارای فرزند اتیسم با انجمن ارتباط برقرار میکند.
سیستم مشاوره تلفنی اوتیسم برای اولین بار در انجمن اتیسم ایران راه اندازی شد.
روش آنت بنیل رویکردی علمی مبتنی بر یادگیری است، با تمرکز بر مغز کودک و توانایی های قابل توجه مغز که می تواند منجر به یادگیری، تغییر و رشد در تمامی کودکان شود، هرچند که آنها دارای نیازهای خاص باشند. ΑΒΜ توضیح روشی است برای بیدار شدن مغز کودک و رشد آن و تبدیل محدودیت ها به قدرت و توانایی.از طریق آگاهی کودک از تمامی حرکات بدن و محیط اطراف و داده های حسی از محیط، اطلاعات لازم برای شکل گیری ارتباطات عصبی جدید و نهایتاً رشد مغز را ایجاد می کنند. آنت بنیل به واسطه ملزومات خود و دیدگاه حرکت عصبی(حرکات آرام و ملایم همراه با آگاهی )روش خود را تدوین نمود.روش آنت بنیل استفاده از حرکات ساده، آرام است.و از طریق آن می توان به کودکان مبتلا به اتیسم(اوتیسم) ،سندرم آسپرگر،ADHD،فلج مغزی و سایر اختلالات تکاملی کمک کرد و تازه ترین پژوهش های مغز ،از این روش حمایت می کنند. روش آنت بنیل یک حرکت عصبی است، با بهره گیری از حرکت در همه ی اشکال آن ،که به ارتقاء عملکرد مغز کمک می کند. ΑΒΜیک تغییر عمده در دیدگاهی است که ما در مورد خودمان به عنوان موجودات انسانی فکر می کنیم.
تحقیقات نشان میدهند که تشخیص و مداخلهی زودهنگام برای اوتیسم میتوانند اثر قابل توجهی بر رفع علائم و ایجاد مهارتها در کودک داشته باشند. اختلالات طیف اوتیسم (ASD) بعضاً قبل از سن ۲ سالگی در کودک تشخیص داده میشوند. کودکانی که روند رشد آنها تا ۲ سالگی طبیعی است نیز از این سن به بعد علائم اوتیسم را نشان خواهند داد. مداخلات زودهنگام قبل از سن مهدکودک و در ۲ تا ۳ سالگی شروع میشوند. در این دوره مغز کودک هنوز در حال شکل گیری بوده و با داشتن انعطاف پذیری بیشتر نسبت به سنین بالا، به شکل بهتری میتوان آن را تغییر داد. به دلیل همین انعطاف پذیری، تأثیر طولانی مدت درمان در سنین پایینتر بیشتر خواهد بود. مداخلات زودهنگام نه تنها شروع خوبی برای کودک خواهند بود، بلکه به او کمک میکنند تا به حداکثر تواناییهای بالقوهی خود دسترسی پیدا کند. هر چقدر کودک زودتر تحت درمان قرار بگیرد، شانس او برای پیشرفت و یادگیری بیشتر خواهد بود. در واقع بر طبق گایدلاینهای درمانی جدید توصیه میشود که مداخلات رشد و رفتار به محض تشخیص اوتیسم و یا در زمانی که شک زیادی برای اوتیسم وجود دارد آغاز شوند.
در گذشته اگر تشخیص اوتیسم برای کودکی تأیید میشد نمیتوانستیم کمک چندانی به او بکنیم. بدین صورت که هزینههای زیادی برای مربی خصوصی کودک پرداخت میشد و معمولاً نتیجهای نیز نداشت. در گذشته، مؤسسات مربوط به کودکان اوتیسم که به آنها در جهت داشتن یک زندگی عادی کمک میکنند وجود نداشتند. در واقع در حدود ۱۰ سال گذشته اوتیسم یک اختلال یادگیری محسوب میشد و تشخیص آن نیز به درستی انجام نمیشد. امروزه اوتیسم بیشتر در مرکز توجه قرار گرفته و تحقیقات بیشتری نیز بر روی آن انجام میشود. افراد بیشتری میدانند که اوتیسم چیست و موسساتی برای آموزش و کمک مالی به والدین کودکان اوتیسمی وجود دارند. تشخیص زودهنگام یک عامل بسیار کلیدی در جهت کمک به کودک مبتلا به اوتیسم برای داشتن یک زندگی عادی خواهد بود. از آن جایی که اوتیسم را میتوان از ۱۸ ماهگی تشخیص داد، باید نشانههای خطر اوتیسم را در طی دوران رشد کودک با دقت تحت نظر گرفت. گروههای پرخطر مثل افرادی که خواهر و برادر مبتلا به اوتیسم دارند باید با دقت بیشتری توسط والدین و پزشک تحت نظر گرفته شوند.
میخواهیم از آن نقطه اول برایمان بگویید؛ از نقطهای که یک خانواده دارای فرزند اتیسم با انجمن ارتباط برقرار میکند.